NAŠE TŘÍDY A PEDAGOGOVÉ
Třída Motýlků | Třída Broučků | Třída Ptáčků |
Třídní učitelky: Alena Kadavá, ředitelka Bc. Markéta Matěnová | Třídní učitelky: Jitka Olléová Mgr. Katrin Drahovzalová, Dis. | Třídní učitelky: Mgr. Helena Petrášová Bc. Tereza Vilám |
Asistentka pedagoga: Andrea Janovská | Asistentka pedagoga: Mgr. Jitka Ságnerová | Asistentka pedagoga: Zdeňka Matysková |
Školní asistentka: Zdeňka Matysková |
NAŠI PROVOZNÍ ZAMĚSTNANCI
Školní jídelna | Uklízečky |
Kuchařka: Jiřina Raimanová Vedoucí školního stravování, pomocná kuchařka: Petra Fetterová | Pavlína Benešová Jana Stehlíková |
Chceme, aby rodiče měli pocit jistoty a klidu, že je o jejich dítě dobře postaráno. Mateřská škola je zařízení, které doplňuje výchovu v rodině – je tedy závislá na spolupráci s vámi – rodiči. Proto s námi komunikujte, sdělujte vaše pochybnosti či nejasnosti a důvěřujte zkušenostem pedagogů a ochotě celého personálu.
NÁŠ DEN V MATEŘSKÉ ŠKOLE
Denní program má vyvážený poměr řízených a spontánních činností, aktivity a odpočinku. Do programu jsou zařazovány řízené zdravotně preventivní pohybové aktivity. Děti mají dostatek času i prostoru pro spontánní hru. Pokud to děti potřebují, mají možnost se uchýlit do klidného koutku a neúčastnit se společných činností.
Učitelky mateřské školy se plně věnují dětem a jejich vzdělávání.
Časové rozvržení denního programu je orientační, závisí na věkové skupině dětí a umožňuje učitelkám pružně reagovat na neplánované situace, náladu dětí, počasí atd.
Předškolní vzdělávání je dětem poskytováno v době od 6:30 do 16:00 hod., tj. po dobu provozu MŠ.
Zájmové kroužky probíhají od pondělí do pátku v nespavém režimu zpravidla v době od 12:30 do 13:30 hodin.
DENNÍ REŽIM:
6:30 – 8:15 Ranní scházení, spontánní činnost, individuální péče
6:55 Dovážení děti autobusem z Náchoda, autobusového nádraží
Děti se ráno scházejí ve třídě Motýlků. Po příjezdu dětí z Náchoda se rozcházejí do svých tříd.
V této době učitelky poskytují dětem dostatek prostoru, nabízí dostatek podnětů, vytváří prostředí pro spontánní činnosti a hry dětí.
8:15 – 9:00 Ranní cvičení, rituály, dopolední svačina
Zdravotní chvíle pro podporu a rozvoj tělesného zdraví, cviky a protažení vhodné pro daný věk dítěte, denní rituály pro podporu soudružnosti, pocit bezpečí, upevnění vztahů a přátelství.
9:00 – 9:45 Řízená činnost(záměrné i spontánní činnosti ve skupinách i individuálně)
Řízená činnost probíhá v dopoledních hodinách buď ve třídách, anebo při pobytu venku, kde je dostatek prostoru pro pohybovou činnost a rozvíjení motorické schopnosti.
9:30 – 11:30 Hygiena, pobyt venku, převlékání
Snažíme se o každodenní pobyt na zahradě či procházkách po okolí. Pobyt dětí venku je ovlivňován především počasím a zdravotním stavem dětí. V letních měsících tráví děti venku maximální možnou dobu.
Na zahradě mají děti k dispozici pískoviště, herní prvky a dopravní hřiště s vozítky. V letní sezóně pečují o zahrádku.
Procházky v okolí školky dětem umožňují poznání, vnímání a pozorování blízkého okolí a přírody. Umožňují využití jiných dětských hřišť k dostatečnému pohybovému rozvoji.
11:15 -12:00 Oběd, pitný režim
Dětem je podávaná plnohodnotná a vyvážená strava 3x denně v optimálním časovém rozložení.
Dětem, které mají dietu (např. bezlepkovou…), se snažíme vyjít vstříc a přizpůsobujeme jídelníček jejich potřebám.
Od rána mají děti ve třídě k dispozici čistou vodu a ovocnou mísu. Každé dítě má svůj vlastní hrneček. Pití mají děti i na zahradě, kde je průběžně doplňováno až do odchodu dětí.
12:00 – 13:45 Odpolední odpočinek
Čtení pohádky na pokračování, společný čas relaxace, klidu a odpočinku.
Děti nejsou ke spánku nuceny, ale vždy alespoň odpočívají na postýlkách dle jejich vlastní potřeby.
12:30 – 13:30 Nespavý režim pro děti s menší potřebou spánku
V tuto dobu probíhají zájmové aktivity a klidové činnosti (kreslení, prohlížení knih…).
13:45 – 14:15 Odpolední hygiena, svačina
14:15 – 16:00 Odpolední spontánní činnost, zájmové činnosti, pobyt venku, individuální
péče, rozcházení dětí
Děti mají dostatek prostoru pro spontánní hraní, které je důležité pro rozvoj individuality každého dítěte.
15:35 Odvoz dětí autobusem do Náchoda, autobusové nádraží
NAŠE KONCEPCE ROZVOJE
Moto:
„Řekni mi a já zapomenu, ukaž mi a já si zapamatuji, nech mne se zúčastnit a já pochopím.“
/Konfucius/
Mise
Posláním mateřské školy je co nejkvalitněji plnit výchovně vzdělávací práci, poskytovat motivující a bezpečné prostředí k všestrannému rozvoji dítěte na základě individuálního přístupu a osobnostně orientovaného ke každému z nich.
Vize
Naše mateřská škola staví na tradičních hodnotách a na otevřenosti novým myšlenkám, metodám a přístupům. Je založená na důvěře, toleranci, vzájemném respektu a otevřené komunikaci mezi všemi aktéry předškolního vzdělávání, kterými jsou děti a jejich zákonní zástupci, kvalitní tým zaměstnanců školy, zřizovatel a široká veřejnost.
Cíle
- poskytovat v bezpečném, respektujícím, příjemném a motivujícím prostředí plné dětské radosti kvalitní vzdělávání prožitkem a hrou,
- rozvíjet vzdělávací potenciál a respektovat individualitu každého dítěte, zajistit jeho všestranný rozvoj na základě svých možností, schopností a zájmů, a to jak po stránce tělesné, tak i psychické, sociální a duchovní,
- vychovat děti sebevědomé, zvídavé, schopné komunikovat, zvládající hodnotit a sebehodnotit,
- udržet a šířit dobré jméno mateřské školy a usilovat o její celkový rozvoj a prosperitu.
Strategie
Výchovně-vzdělávací oblast
- realizovat souběžně v návaznosti na kvalitní ŠVP osvědčené aktivity a projekty v rámci i nad rámec běžné výchovně vzdělávací činnosti s přirozeným zapojením rodičů, dětí a širší veřejností,
- uplatňovat respektující přístup k dětem, vést je k sebehodnocení a přiměřenému sebevědomí, k vyjádření svých názorů a pocitů,
- vytvářet podmínky pro inkluzi dětí se zvláštními vzdělávacími potřebami a dětmi mimořádně nadanými, vytvářet programovou nabídku pro děti dvouleté,
- preferovat metody prožitkového a kooperativního učení, hry a pohyb, pohádky a příběhy, rituály a pravidla.
Personální oblast
- udržet a rozvíjet kvalifikovaný a spolupracující tým zaměstnanců,
- stavět na kvalitních mezilidských vztazích na pracovišti, na vzájemném respektu,
- poskytovat zaměstnancům podporu, porozumění a vstřícné jednání,
- dbát na příjemné pracovní klima, které vede ke zvyšování kvality a efektivnosti práce,
- podporovat seberealizaci a tvůrčí činnost.
Ekonomická a provozní oblast
- efektivně získávat, rozdělovat, využívat a kontrolovat všechny finanční zdroje,
- realizovat úsporné systémy energií ve spolupráci se zřizovatelem,
- sledovat projekty pro poskytování nových grantů, dotací, fondů EU, aj,
- modernizovat vnitřní i vnější prostory mateřské školy.
Spolupráce s veřejností
- pokračovat v kvalitní a otevřené komunikaci se zřizovatelem, podílet se na tradičních akcích obce,
- nadále reprezentovat školu ve výtvarných a kulturních akcích v širším okolí,
- pokračovat ve spolupráci s blízkými MŠ, ZŠ, ZUŠ, obecní knihovnou a místními spolky,
- pokračovat ve spolupráci s předškolními odborníky PPP, SPC, s klinickým logopedem,
- aktualizovat webové stránky školy, zajistit informovanost širší veřejnosti o činnosti školy v nově zřízené uzamykatelné vývěsní skříňce u vstupu do MŠ,
- nadále pořádat pro děti a rodiče akce, které budou podnětem pro jejich společné aktivity.
NÁŠ ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM
Výchovně-vzdělávací činnosti v mateřské škole jsou realizovány dle Školního vzdělávacího programu, který byl vypracován na základě Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání a principů předškolní pedagogiky.
Záměrem předškolního vzdělávání je rozvíjet každé dítě po stránce fyzické, psychické i sociální a vést je tak, aby na konci svého předškolního období bylo jedinečnou a relativně samostatnou osobností, schopnou (kompetentní, způsobilou) zvládat, pokud možno aktivně a s osobním uspokojením, takové nároky života, které jsou na ně běžně kladeny (zejména v prostředí jemu blízkém, tj. v prostředí rodiny a školy), a zároveň i ty, které ho v budoucnu nevyhnutelně čekají.
Náš školní vzdělávací program nese název:
„Jen si, děti, všimněte, co je krásy na světě“
Je rozpracovaný do třech integrovaných bloků zaměřených na oblasti, kterými směřujeme k vytváření základů klíčových kompetencí, sice elementárních, avšak důležitých a významných nejen z hlediska přípravy dítěte pro započetí systematického vzdělávání, ale zároveň pro jeho další životní etapy i celoživotní učení.
- oblast mezilidských vztahů: ŽIJU MEZI LIDMI
Kompetence:
Vím, že žiji ve společnosti lidí, učím se v ní orientovat a přijímat její společenské návyky a pravidla.
Jsem samostatný a sebevědomý.
Vím, že mám svá práva, učím se je hájit. Uvědomuji si práva druhých, učím se je respektovat.
Umím se rozhodnout, umím vyjádřit svůj názor.
Vím, že za své jednání ponesu důsledky.
Jsem citlivý, vím, že jsou lidé různí a chápu jejich odlišnosti.
Učím se pomáhat druhým, učím se nebýt lhostejný k jejich problémům.
Dbám na své zdraví, vím, co je pro mne nebezpečné.
Chovám se odpovědně vůči svému společenskému i přírodnímu prostředí.
Umím a chci aktivně komunikovat s dětmi i dospělými. Vím, že je výhodné, umět se domluvit“.
Vím, že na světě žijí lidé různých národností, respektuji jejich jazyk, jejich kulturu, jejich způsob života.
- oblast životního prostředí: PŘÍRODA JE MŮJ KAMARÁD
Kompetence:
Vím, že svět má svůj řád.
Vím, že příroda je velmi důležitá, musím ji chránit, a také vím proč.
Chápu změny v přírodě, umím se jim přizpůsobit.
Umím rozeznat správné a špatné chování lidí k přírodě, umím na to upozornit.
Umím využít možností, které mi příroda nabízí.
Pečuji o prostředí kolem sebe.
- oblast společenských vztahů: POZNÁVÁM VĚCI KOLEM SEBE
Kompetence:
Umím se radovat z nového poznání.
Snažím se porozumět věcem, jevům a dějům kolem sebe.
Vím, že jsem zodpovědný za důsledky svého chování ve vztahu k prostředí, k přírodě.
Umím využívat věcí, které člověk vynalezl a vyrobil.
Umím si vážit práce druhých.
Znám své povinnosti ve hře, práci a učení.
ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM JE DOSTUPNÝ K NAHLÉDNUTÍ NA POŽÁDÁNÍ.